انتقادپذیری و اعمال پیشنهادات سازنده
تجربه به من نشون داده که در بیشتر مواقعی که دانشجوها یا طلبهها بر علیه استاد اقدامی کردن، قبلش با زبان خیرخواهانه اشکالات رو به استاد گفتن اما گوش استاد، شنوای نصیحت نبوده... حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «مَن أعرَضَ عَن نَصيحَةِ النّاصِح، اُحرِقَ بِمَكيدَةِ الكاشِحِ.» یعنی: کسی که از نصیحت خیرخواه رو برگرده، در آتش نیرنگ دشمن [که چهره دوست به خود گرفته] میسوزه. استادی که به نقد شاگردش گوش نمیکنه، آخرش تو آتیش کودتای دانشجوها میسوزه! حافظ هم گفته: نصیحتی کُنَمَت بشنو و بهانه مَگیر هر آنچه ناصِحِ مُشْفِق بگویَدَت بپذیر از منِ مشفق بپذیرید: ️ اگر میخواید تو تدریس موفق باشید، ️ به انتقاد و پیشنهادهای شاگردانتون گوش بدید ️ و نظرات اونها رو در آموزش لحاظ کنید. نگید این بچه طلبه به من میگه؛ بگید این ذهن خلاق و نوآور داره با من حرف میزنه! اجازه بدید شما الگویی باشید از تواضع و پذیرش نصیحت، تا شاگرد خودش شما رو الگوی عملیاش قرار بده. #تدریس #استاد #شاگرد #نصیحت #حافظ #حضرت_علی #پذیرش_انتقاد #رشد #تواضع #الگو
استاد سید علی پورحسینی,حوزه علمیه تخصصی معراج,مدرسه علمیه عالی تربیت,انتقادپذیری,اعمال پیشنهادات سازنده