شهرزدگی و بی هویتی در فیلم «خانه دوست کجاست؟»

Gerateam.ir
Gerateam.ir

فیلم خانه دوست کجاست؟ ساخته‌ی عباس کیارستمی (محصول ۱۳۶۵) یکی از آثار شاخص سینمای ایران است که به‌ظاهر داستانی ساده دارد، اما در لایه‌های زیرین خود حامل نقدهای اجتماعی و فرهنگی عمیقی‌ است. خوانش‌ اصلی این فیلم، به مسئله‌ی توسعه‌ی ناپایدار، گسست فرهنگی، و ورود مدرنیته بی‌ریشه به زندگی سنتی باز می‌گردد. در این فیلم، تضاد میان درهای چوبی سنتی و درهای آهنی مدرن، به‌عنوان نمادهایی از دو سبک زندگی معرفی می‌شوند. درهای چوبی نماد زندگی سنتی، انسانی، و بومی و دارای هویت و درهای آهنی به‌عنوان نمادی از مدرنیته‌ی وارداتی سرد و بی‌هویت هستند. به‌نوعی این تقابل، نوعی نقد نمادین به فرآیند شهرنشینی یا توسعه بدون توجه به بستر فرهنگی است.

خانه دوست کجاست؟,فیلم,سینما

توضیحات

فیلم خانه دوست کجاست؟ ساخته‌ی عباس کیارستمی (محصول ۱۳۶۵) یکی از آثار شاخص سینمای ایران است که به‌ظاهر داستانی ساده دارد، اما در لایه‌های زیرین خود حامل نقدهای اجتماعی و فرهنگی عمیقی‌ است. خوانش‌ اصلی این فیلم، به مسئله‌ی توسعه‌ی ناپایدار، گسست فرهنگی، و ورود مدرنیته بی‌ریشه به زندگی سنتی باز می‌گردد. در این فیلم، تضاد میان درهای چوبی سنتی و درهای آهنی مدرن، به‌عنوان نمادهایی از دو سبک زندگی معرفی می‌شوند. درهای چوبی نماد زندگی سنتی، انسانی، و بومی و دارای هویت و درهای آهنی به‌عنوان نمادی از مدرنیته‌ی وارداتی سرد و بی‌هویت هستند. به‌نوعی این تقابل، نوعی نقد نمادین به فرآیند شهرنشینی یا توسعه بدون توجه به بستر فرهنگی است.