پیام به آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه

a_javadiamoli_esra
a_javadiamoli_esra

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین و فاطمة الزهراء بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله». مقدم شما علما فضلا اساتید اندیشوران و فرهیختگان را گرامی میداریم. دهه مبارکه کرامت را ارج مینهیم و ایام پربرکت اربعین کلیمی را گرامی میداریم و از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم آنچه خیر و صلاح و فلاح نظام ماست خدای سبحان مرحمت کند. محفلی که جهت رونمایی و بزرگداشت آن شیء کریم برگزار شده است و گرامی داشته می شود، درباره این موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت است به برکت اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام). البته موسوعههای علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم نظم علمی آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعهای میتواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. در این موسوعه مبارک که میتواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان میدهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: یکی مسئله توحید است یکی وحی و نبوت است یکی امامت و ولایت. سایر امور هم زیر مجموعه این سه بارگاه بابرکت و عظیماند. کاری که اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) کردهاند ما را در معرفت این معارف الهی هدایت کردهاند که چگونه بشناسیم. اگر ما درباره توحید که مهمترین و بزرگترین معارف ماست این راه را طی کردیم و اگر بعد از توحید، مسئله وحی و نبوت را که برجستهترین مقامات جهان امکان است با این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم مجتهد میشویم در معارف کلامی و هم مجتهد میشویم در مسائل سیاسی و اجتماعی، چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی باشد ممکن است گزاف در بیرون راه پیدا کند ممکن کذب در بیرون راه پیدا کند؛ ولی شناخت از درون و با درون، حق است. ممکن است درون کسی کذب محض باشد؛ ولی شناختن کذب از درون، صدق است، از درون، حق است....

پیام,آیت الله جوادی آملی,موسوعه اهل البیت

توضیحات

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین و فاطمة الزهراء بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله». مقدم شما علما فضلا اساتید اندیشوران و فرهیختگان را گرامی میداریم. دهه مبارکه کرامت را ارج مینهیم و ایام پربرکت اربعین کلیمی را گرامی میداریم و از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم آنچه خیر و صلاح و فلاح نظام ماست خدای سبحان مرحمت کند. محفلی که جهت رونمایی و بزرگداشت آن شیء کریم برگزار شده است و گرامی داشته می شود، درباره این موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت است به برکت اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام). البته موسوعههای علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم نظم علمی آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعهای میتواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. در این موسوعه مبارک که میتواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان میدهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: یکی مسئله توحید است یکی وحی و نبوت است یکی امامت و ولایت. سایر امور هم زیر مجموعه این سه بارگاه بابرکت و عظیماند. کاری که اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) کردهاند ما را در معرفت این معارف الهی هدایت کردهاند که چگونه بشناسیم. اگر ما درباره توحید که مهمترین و بزرگترین معارف ماست این راه را طی کردیم و اگر بعد از توحید، مسئله وحی و نبوت را که برجستهترین مقامات جهان امکان است با این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم مجتهد میشویم در معارف کلامی و هم مجتهد میشویم در مسائل سیاسی و اجتماعی، چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی باشد ممکن است گزاف در بیرون راه پیدا کند ممکن کذب در بیرون راه پیدا کند؛ ولی شناخت از درون و با درون، حق است. ممکن است درون کسی کذب محض باشد؛ ولی شناختن کذب از درون، صدق است، از درون، حق است....