اهتمام به سنت های تحصیلی
رفقای قدیم ما به این روایت حضرت امیر علیهالسلام اعتقاد داشتند، شما هم باور داشته باشید: امام علی (ع): «مَن أَکثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم یَنسَ ما عَلِمَ وَ استفادَ ما لَم یَعلَم» یعنی: کسی که زیاد بحث و مباحثه علمی کند، آنچه را آموخته فراموش نمیکند و آنچه را نمیداند فرا میگیرد. (غررالحکم) مباحثه باعث ماندگار شدن مطالب در ذهن میشود. چه روزگاری حوزه داشت و چقدر فرق کرده! به قول آقا غلامرضا انعامی: روزگاری بود و ما فَرِّ کیانی داشتیم جای غم در دل سُرور و شادمانی داشتیم روزگاری کلاسهای ما به سبک سامر برگزار میشد؛ سبک تدریس مرحوم میرزای بزرگ در سامرا، یعنی نقش فعال و مولد شاگرد، محور پژوهش و تحقیق و شکوفایی استعدادها؛ نه فقط القای مطلب! روش طلاب قدیم «پرورش دادن و پرورش یافتن» بود، نه فقط «فرادادن و فراگرفتن»... روزگاری، مباحثه از واجبات طلبگی بود! رفقا! به سنتهای اصیل و زیبای حوزه (پیشمطالعه، حضور بانشاط در کلاس، مباحثه با انگیزههای معنوی) اهمیت بدید. ️کوتاهی در وظایف تحصیل یا روشهای غیر اخلاقی در آموزش و پژوهش، گناه است. ️زمان ما بدون مطالعه سر مباحثه آمدن گناه بود؛ الان هم باید باشه! اگر نیست، شما در لیست گناهان قرار بدید: حضور بدون مطالعه سر مباحثه گناه است؛ گناه! #مباحثه #حوزه #مدارسة_العلم #حضرت_علی #امام_علی #غررالحکم #سبک_سامرا #میرزای_بزرگ #تحقیق #پژوهش #سنت_طلبگی #ویژگی_حوزه #پیش_مطالعه #وظایف_طلبگی #طلبه #اخلاق_علمی #فرهنگ_حوزه #یادگیری #پویایی #علم #خودسازی #طلبگی
استاد سید علی پورحسینی,حوزه علمیه تخصصی معراج,مدرسه علمیه عالی تربیت,اهتمام به سنت های تحصیلی,مباحثه