ظرفیت وحی در پاسخگویی به مسائل تربیتی جامعه امروزی (نشست علمی پانزدهم)

موسسه فقهی تربیتی مصباح الهدی
موسسه فقهی تربیتی مصباح الهدی

در این نشست تخصصی، استاد محمد عالم زاده نوری به تبیین ضرورت حرکت به سوی «تمدن نوین اسلامی» و جایگاه حیاتی «تعلیم و تربیت» در این مسیر پرداخت. وی با اشاره به آیه «فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ»، تمدن غربی را حاصل کنار گذاشتن وحی و اتکای صرف به دانش بشری دانست. ایشان با تشریح نظریه پنج مرحله‌ای (انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی)، وضعیت کنونی کشور را مرحله «ساخت دولت اسلامی» خواند. در این مرحله، اسلامی‌سازی نظامات حاکمیتی، از جمله نظام تعلیم و تربیت، وظیفه‌ای اساسی است. تأکید شد که اسلامی‌سازی صرفاً به معنای حذف محرمات نیست، بلکه نیازمند خلق یک مدل اصیل، مبتنی بر «مبانی» و معطوف به «اهداف» اسلامی است. این مهم از طریق «اجتهاد موضوع‌پرور» و طراحی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» محقق می‌شود تا نظامی تربیتی بر پایه توحید، کرامت انسانی و روحیه شهادت‌طلبی بنا گردد.

تربیت,تعلیم و تربیت,انقلاب اسلامی,تمدن نوین اسلامی

توضیحات

در این نشست تخصصی، استاد محمد عالم زاده نوری به تبیین ضرورت حرکت به سوی «تمدن نوین اسلامی» و جایگاه حیاتی «تعلیم و تربیت» در این مسیر پرداخت. وی با اشاره به آیه «فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ»، تمدن غربی را حاصل کنار گذاشتن وحی و اتکای صرف به دانش بشری دانست. ایشان با تشریح نظریه پنج مرحله‌ای (انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی)، وضعیت کنونی کشور را مرحله «ساخت دولت اسلامی» خواند. در این مرحله، اسلامی‌سازی نظامات حاکمیتی، از جمله نظام تعلیم و تربیت، وظیفه‌ای اساسی است. تأکید شد که اسلامی‌سازی صرفاً به معنای حذف محرمات نیست، بلکه نیازمند خلق یک مدل اصیل، مبتنی بر «مبانی» و معطوف به «اهداف» اسلامی است. این مهم از طریق «اجتهاد موضوع‌پرور» و طراحی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» محقق می‌شود تا نظامی تربیتی بر پایه توحید، کرامت انسانی و روحیه شهادت‌طلبی بنا گردد.