ظرفیت وحی در پاسخگویی به مسائل تربیتی جامعه امروزی (نشست علمی پانزدهم)
در این نشست تخصصی، استاد محمد عالم زاده نوری به تبیین ضرورت حرکت به سوی «تمدن نوین اسلامی» و جایگاه حیاتی «تعلیم و تربیت» در این مسیر پرداخت. وی با اشاره به آیه «فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ»، تمدن غربی را حاصل کنار گذاشتن وحی و اتکای صرف به دانش بشری دانست. ایشان با تشریح نظریه پنج مرحلهای (انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی)، وضعیت کنونی کشور را مرحله «ساخت دولت اسلامی» خواند. در این مرحله، اسلامیسازی نظامات حاکمیتی، از جمله نظام تعلیم و تربیت، وظیفهای اساسی است. تأکید شد که اسلامیسازی صرفاً به معنای حذف محرمات نیست، بلکه نیازمند خلق یک مدل اصیل، مبتنی بر «مبانی» و معطوف به «اهداف» اسلامی است. این مهم از طریق «اجتهاد موضوعپرور» و طراحی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» محقق میشود تا نظامی تربیتی بر پایه توحید، کرامت انسانی و روحیه شهادتطلبی بنا گردد.
تربیت,تعلیم و تربیت,انقلاب اسلامی,تمدن نوین اسلامی