اصول را از این مظلومیت نجات دهید

مجمع عالی حکمت اسلامی
مجمع عالی حکمت اسلامی

اصول را از این مظلومیت نجات دهید جایگاه حقیقی علم اصول، تفقه در دین است، نه محدود شدن به فقه آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اصول از باجلالت‌ترین علوم ماست، اما در اثر تضعیف‌های پیاپی، از جایگاه اصلی خود دور شده و به #حجت در فقه فروکاسته است. در حالی‌که اصول، حجتی در دین است؛ نه حجتی در فقه. برای شناخت دینی بودن یک گزاره، باید بدانیم میان موضوع و محمول آن چه پیوندی برقرار است. اگر کلامی است، فن کلام عهده‌دار آن است؛ اگر فلسفی است، فلسفه؛ اگر ریاضی یا طبیعی است، همان علوم مربوطه. اما اینکه این نتیجه را می‌توان به دین اسناد داد یا نه، کار علم اصول است. اصول، حجتِ تفقه در دین است، نه #فقه. فقه تنها گوشه‌ای از دین است. #اصول نشان می‌دهد چه چیزی را می‌توان به خدا یا دین نسبت داد، و این نسبت‌دادن با چه حجتی ممکن است. اگر اصول جایگاه حقیقی خود را باز یابد، معیارهای دین در همه عرصه‌ها روشن می‌شود: در عقاید، اخلاق، فقه، حقوق و علوم. حتی در توصلیاتی که نه عبادی‌اند و نه واجب یا حرام، این اصول است که تعیین می‌کند می‌توان آنها را دینی دانست یا خیر. بنابراین، باید اصول را از محدود شدن در فقه‌شناسی نجات داد و آن را به عرصه دین‌شناسی برگرداند؛ یعنی حجتی در دین، نه حجتی در فقه. برشی از نشست «اسلامی‌سازی علوم»

آیت الله جوادی آملی,اصول فقه,تفقه,مجمع عالی حکمت اسلامی

توضیحات

اصول را از این مظلومیت نجات دهید جایگاه حقیقی علم اصول، تفقه در دین است، نه محدود شدن به فقه آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اصول از باجلالت‌ترین علوم ماست، اما در اثر تضعیف‌های پیاپی، از جایگاه اصلی خود دور شده و به #حجت در فقه فروکاسته است. در حالی‌که اصول، حجتی در دین است؛ نه حجتی در فقه. برای شناخت دینی بودن یک گزاره، باید بدانیم میان موضوع و محمول آن چه پیوندی برقرار است. اگر کلامی است، فن کلام عهده‌دار آن است؛ اگر فلسفی است، فلسفه؛ اگر ریاضی یا طبیعی است، همان علوم مربوطه. اما اینکه این نتیجه را می‌توان به دین اسناد داد یا نه، کار علم اصول است. اصول، حجتِ تفقه در دین است، نه #فقه. فقه تنها گوشه‌ای از دین است. #اصول نشان می‌دهد چه چیزی را می‌توان به خدا یا دین نسبت داد، و این نسبت‌دادن با چه حجتی ممکن است. اگر اصول جایگاه حقیقی خود را باز یابد، معیارهای دین در همه عرصه‌ها روشن می‌شود: در عقاید، اخلاق، فقه، حقوق و علوم. حتی در توصلیاتی که نه عبادی‌اند و نه واجب یا حرام، این اصول است که تعیین می‌کند می‌توان آنها را دینی دانست یا خیر. بنابراین، باید اصول را از محدود شدن در فقه‌شناسی نجات داد و آن را به عرصه دین‌شناسی برگرداند؛ یعنی حجتی در دین، نه حجتی در فقه. برشی از نشست «اسلامی‌سازی علوم»