نگاهی به تولید و بازار خودرو در نیمه ی اول سال 1404

کیاداود اسفندیاری
کیاداود اسفندیاری

در این قسمت از پادکست «نوسان»، به بررسی عملکرد صنعت خودرو در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ پرداختم؛ از مقایسه تولید این دوره با سال گذشته و افت چشمگیر تیراژ در خودروسازان بزرگ مثل ایران‌خودرو و سایپا، تا بررسی چالش‌های ساختاری این صنعت: قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته، بحران نقدینگی و مشکلات ارزی. همچنین نبود شفافیت آماری و انتشار داده‌های رسمی را به‌عنوان یکی از علل بحران داخلی تشخیص دادم؛ چرا که نظام آمار و بروکراسی اداری در چند سال اخیر دچار آشفتگی شده است. سپس وضعیت خودروسازان خصوصی و مونتاژی را تحلیل کردم و دیدم چگونه تحریم‌ها، محدودیت واردات قطعات و تنگنای ارزی فعالیت آن‌ها را مختل کرده است. در بخش مالی، تغییرات در تولید، فروش، ارزش ریالی و دلاری شرکت‌ها را بررسی کردم؛ با این نتیجه‌گیری که این صنعت، به‌جای رشد، تحت فشار شدید قرار دارد و پیش‌بینی کردم که در صورت تشدید شرایط تحریمی و عملیاتی شدن «مکانیسم ماشه»، تولید خودرو ممکن است تا زیر ۶۵۰ هزار دستگاه سقوط کند.

خودرو,اخبار خودرو,قیمت خودرو,ایران خودرو,سایپا

توضیحات

در این قسمت از پادکست «نوسان»، به بررسی عملکرد صنعت خودرو در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ پرداختم؛ از مقایسه تولید این دوره با سال گذشته و افت چشمگیر تیراژ در خودروسازان بزرگ مثل ایران‌خودرو و سایپا، تا بررسی چالش‌های ساختاری این صنعت: قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته، بحران نقدینگی و مشکلات ارزی. همچنین نبود شفافیت آماری و انتشار داده‌های رسمی را به‌عنوان یکی از علل بحران داخلی تشخیص دادم؛ چرا که نظام آمار و بروکراسی اداری در چند سال اخیر دچار آشفتگی شده است. سپس وضعیت خودروسازان خصوصی و مونتاژی را تحلیل کردم و دیدم چگونه تحریم‌ها، محدودیت واردات قطعات و تنگنای ارزی فعالیت آن‌ها را مختل کرده است. در بخش مالی، تغییرات در تولید، فروش، ارزش ریالی و دلاری شرکت‌ها را بررسی کردم؛ با این نتیجه‌گیری که این صنعت، به‌جای رشد، تحت فشار شدید قرار دارد و پیش‌بینی کردم که در صورت تشدید شرایط تحریمی و عملیاتی شدن «مکانیسم ماشه»، تولید خودرو ممکن است تا زیر ۶۵۰ هزار دستگاه سقوط کند.