تقویت روحیه احساس مسئولیت اجتماعی

حوزه علمیه تخصصی معراج
حوزه علمیه تخصصی معراج

تقویت روحیه «احساس مسئولیت اجتماعی» یاد خاطره‌ای افتادم که یا از آقای دهشت نقل کردند یا حاج آقای طباطبایی (مدیر مدرسه علمیه الحجه مشهد)… خدا هر دو بزرگوار را رحمت کند. می‌گفتند: "بعد از چند ساعت حرکت در بیابان، ناگهان راننده نوار ترانه گذاشت. راننده‌ای هیکلی و عصبانی که اگر بهش می‌گفتم بالای چشمت ابروست، شاید همان‌جا غورتم می‌داد! با خودم فکر کردم چکار کنم؟ پیاده شوم وسط بیابان یا خودم را کنار بکشم؟ تا اینکه لحظه‌ای نگاهش در آینه به نگاه من گره خورد. همون موقع دستی به محاسنم کشیدم، گردن کج کردم و با اشاره گفتم: با مرام باش و مردانگی کن رفیق! آقای دهشت می‌گفت: هر انسانی یک "غلقی" دارد، مهم این است که غلق طرف مقابل را بفهمی. با این راننده قلچماق نمی‌شود با زور و دعوا پیش رفت؛ باید همان لوتی بودنش را مخاطب قرار داد. و دیدم جواب داد، چون تا مشهد دیگر نوار ترانه نگذاشت!" "غلق هر کس را بجو، آنگه نصیحت بر دل است چون کلید مهربانی، قفل دل را مایل است" عزیزان! واقعاً یکی از نیازهای جدی طلاب و روحانیون، آموزش شیوه‌های مؤثر امر به معروف و نهی از منکر و یاد گرفتن چگونگی ارتباط با مردم است. اساتید گرامی! در خلال گفتگوها و کلاس‌های درس‌تان، روش‌های مختلف مردم‌داری را به طلاب منتقل کنید. طلبه باید بلد باشد با مخاطب خود، چه در اصلاح رفتار اجتماعی، چه در تبلیغ دین، چطور ارتباط اثرگذار ایجاد کند و کدام روش را برای اثرگذاری انتخاب کند. کلاس‌های شما بهترین جا برای یادگیری این مهارت‌های ارتباطی است؛ به‌خصوص اگر کلاس‌ها تعاملی باشد. بیایید این نکته‌ها را دلسوزانه به طلاب یاد بدهیم تا فردای جامعه، از نرمی و مهارت آن‌ها بهره‌مند شود. #احساس_مسئولیت #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #مردم_داری #مهارت_ارتباطی #غلق_آدمها #اساتید #طلاب #حوزه_علمیه #تربیت_اجتماعی #توصیه_اساتید #کلاس_تعامل #خاطرات_حوزه #الگوی_رفتاری #فرهنگ_سازنده

استاد سید علی پورحسینی,حوزه علمیه تخصصی معراج,مدرسه علمیه عالی تربیت,تقویت مسئولیت اجتماعی,تقویت روحیه

توضیحات

تقویت روحیه «احساس مسئولیت اجتماعی» یاد خاطره‌ای افتادم که یا از آقای دهشت نقل کردند یا حاج آقای طباطبایی (مدیر مدرسه علمیه الحجه مشهد)… خدا هر دو بزرگوار را رحمت کند. می‌گفتند: "بعد از چند ساعت حرکت در بیابان، ناگهان راننده نوار ترانه گذاشت. راننده‌ای هیکلی و عصبانی که اگر بهش می‌گفتم بالای چشمت ابروست، شاید همان‌جا غورتم می‌داد! با خودم فکر کردم چکار کنم؟ پیاده شوم وسط بیابان یا خودم را کنار بکشم؟ تا اینکه لحظه‌ای نگاهش در آینه به نگاه من گره خورد. همون موقع دستی به محاسنم کشیدم، گردن کج کردم و با اشاره گفتم: با مرام باش و مردانگی کن رفیق! آقای دهشت می‌گفت: هر انسانی یک "غلقی" دارد، مهم این است که غلق طرف مقابل را بفهمی. با این راننده قلچماق نمی‌شود با زور و دعوا پیش رفت؛ باید همان لوتی بودنش را مخاطب قرار داد. و دیدم جواب داد، چون تا مشهد دیگر نوار ترانه نگذاشت!" "غلق هر کس را بجو، آنگه نصیحت بر دل است چون کلید مهربانی، قفل دل را مایل است" عزیزان! واقعاً یکی از نیازهای جدی طلاب و روحانیون، آموزش شیوه‌های مؤثر امر به معروف و نهی از منکر و یاد گرفتن چگونگی ارتباط با مردم است. اساتید گرامی! در خلال گفتگوها و کلاس‌های درس‌تان، روش‌های مختلف مردم‌داری را به طلاب منتقل کنید. طلبه باید بلد باشد با مخاطب خود، چه در اصلاح رفتار اجتماعی، چه در تبلیغ دین، چطور ارتباط اثرگذار ایجاد کند و کدام روش را برای اثرگذاری انتخاب کند. کلاس‌های شما بهترین جا برای یادگیری این مهارت‌های ارتباطی است؛ به‌خصوص اگر کلاس‌ها تعاملی باشد. بیایید این نکته‌ها را دلسوزانه به طلاب یاد بدهیم تا فردای جامعه، از نرمی و مهارت آن‌ها بهره‌مند شود. #احساس_مسئولیت #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #مردم_داری #مهارت_ارتباطی #غلق_آدمها #اساتید #طلاب #حوزه_علمیه #تربیت_اجتماعی #توصیه_اساتید #کلاس_تعامل #خاطرات_حوزه #الگوی_رفتاری #فرهنگ_سازنده