قرار دادهای FOB

نسرین برزین . حمل و نقل بین المللی آوین لجستیک
نسرین برزین . حمل و نقل بین المللی آوین لجستیک

زمان صدور بارنامه به نام خریدار در قراردادهای FOB: بررسی مسئولیت‌ها و الزامات قانونی در قراردادهای FOB (Free on Board)، یکی از مسائل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، زمان صدور بارنامه به نام خریدار است. این موضوع نه‌تنها بر اساس شرایط پرداخت، بلکه تحت تأثیر قوانین و مقررات بین‌المللی نیز قرار دارد. طبق قوانین تجاری بین‌المللی، در شرایط FOB، فروشنده مسئولیت کالا را تا زمانی که آن را روی عرشه کشتی تحویل دهد، بر عهده دارد. پس از این مرحله، مسئولیت و ریسک کالا به خریدار منتقل می‌شود. این انتقال مسئولیت، تأثیر مستقیمی بر زمان صدور بارنامه دارد. بارنامه به‌عنوان سند مالکیت کالا، باید زمانی به نام خریدار صادر شود که فروشنده اطمینان حاصل کند که وجه کالا طبق قرارداد دریافت شده یا تضمین کافی برای دریافت آن وجود دارد. این اطمینان می‌تواند از طریق ابزارهای مالی مانند اعتبار اسنادی (Letter of Credit) حاصل شود. پرداخت از طریق اعتبار اسنادی (LC): در این حالت، فروشنده پس از تحویل کالا به کشتی، بارنامه را به نام خریدار صادر کرده و اسناد را به بانک ارائه می‌دهد. این فرآیند، تضمینی برای دریافت وجه کالا فراهم می‌کند. پرداخت نقدی یا حواله‌ای: در این شرایط، تا زمانی که وجه در حساب فروشنده ننشیند، صدور بارنامه به نام خریدار ریسک بالایی دارد. در این موارد، معمولاً بارنامه به نام فروشنده یا به‌صورت "To order" صادر می‌شود تا کنترل کالا در دست فروشنده باقی بماند. یکی از اشتباهات رایج در معاملات بین‌المللی، صدور بارنامه به نام خریدار قبل از دریافت وجه است. این اقدام می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل کالا توسط فروشنده و افزایش ریسک‌های مالی شود در قراردادهای FOB، زمان صدور بارنامه به نام خریدار باید با دقت و بر اساس شرایط پرداخت و تضمین‌های مالی انجام شود. رعایت این نکات، از بروز مشکلات حقوقی و مالی جلوگیری کرده و فرآیند تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

واردات,واردات خودرو,صادرات و واردات,واردات و صادرات,مجله واردات و صادرات

توضیحات

زمان صدور بارنامه به نام خریدار در قراردادهای FOB: بررسی مسئولیت‌ها و الزامات قانونی در قراردادهای FOB (Free on Board)، یکی از مسائل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، زمان صدور بارنامه به نام خریدار است. این موضوع نه‌تنها بر اساس شرایط پرداخت، بلکه تحت تأثیر قوانین و مقررات بین‌المللی نیز قرار دارد. طبق قوانین تجاری بین‌المللی، در شرایط FOB، فروشنده مسئولیت کالا را تا زمانی که آن را روی عرشه کشتی تحویل دهد، بر عهده دارد. پس از این مرحله، مسئولیت و ریسک کالا به خریدار منتقل می‌شود. این انتقال مسئولیت، تأثیر مستقیمی بر زمان صدور بارنامه دارد. بارنامه به‌عنوان سند مالکیت کالا، باید زمانی به نام خریدار صادر شود که فروشنده اطمینان حاصل کند که وجه کالا طبق قرارداد دریافت شده یا تضمین کافی برای دریافت آن وجود دارد. این اطمینان می‌تواند از طریق ابزارهای مالی مانند اعتبار اسنادی (Letter of Credit) حاصل شود. پرداخت از طریق اعتبار اسنادی (LC): در این حالت، فروشنده پس از تحویل کالا به کشتی، بارنامه را به نام خریدار صادر کرده و اسناد را به بانک ارائه می‌دهد. این فرآیند، تضمینی برای دریافت وجه کالا فراهم می‌کند. پرداخت نقدی یا حواله‌ای: در این شرایط، تا زمانی که وجه در حساب فروشنده ننشیند، صدور بارنامه به نام خریدار ریسک بالایی دارد. در این موارد، معمولاً بارنامه به نام فروشنده یا به‌صورت "To order" صادر می‌شود تا کنترل کالا در دست فروشنده باقی بماند. یکی از اشتباهات رایج در معاملات بین‌المللی، صدور بارنامه به نام خریدار قبل از دریافت وجه است. این اقدام می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل کالا توسط فروشنده و افزایش ریسک‌های مالی شود در قراردادهای FOB، زمان صدور بارنامه به نام خریدار باید با دقت و بر اساس شرایط پرداخت و تضمین‌های مالی انجام شود. رعایت این نکات، از بروز مشکلات حقوقی و مالی جلوگیری کرده و فرآیند تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.