در دهههای اخیر، با پیشرفت فناوری و رویکردهای نوین در حوزهٔ آموزش، مفهوم آموزش هوشمند و استفاده از ابزارهای هوشمندسازی در فرآیند یادگیری و تدریس به یکی از موضوعات مهم و پرطرفدار تبدیل شده است. در این راستا، نقش اساسی معلمان به عنوان افراد کلیدی در ارائه و اجرای آموزشهای هوشمند و استفاده از ابزارهای هوشمندسازی برای ارتقاء فرآیند آموزشی بسیار حیاتی میباشد. یکی از این ابزارهای مهم که به عنوان نقطه عطفی در آموزش هوشمند شناخته میشود، دفترهای هوشمند میباشند. این دفترها، با استفاده از فناوری و تکنولوژیهای نوین، توانایی شخصیسازی و بهینهسازی فرآیند یادگیری را فراهم میکنند. با روند پیشرفت تکنولوژی و تغییرات چشمگیر در روشهای آموزشی، نقش معلمان به عنوان بنیانگذاران اصلی فرآیند یادگیری دانشآموزان، بیش از همیشه حیاتی میباشد. در حالی که امروزه مفهوم آموزش هوشمند با جذب فناوری و هوش مصنوعی به میان آمده است، معلمان باید به دنبال راهکارهایی باشند که به آنها امکان میدهد تا از این پیشرفتها به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. در این راستا، دفترهای هوشمند به عنوان یکی از ابزارهای مهم و موثر در این راه، با قدرت خود برای شخصیسازی و بهینهسازی فرآیند آموزشی، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. در این مقاله، به بررسی نقش معلمان در آموزش هوشمند با استفاده از دفترهای هوشمند خواهیم پرداخت و راهکارهایی را برای بهبود فرآیند یادگیری ارائه خواهیم داد.